Mensen achter de vakbond

De Vakbond voor Dieren is opgericht door Marjolein de Rooij. Marjolein is voorzitter van de stichting en werkt fulltime als vakbondsleider. Judith van Ooijen is parttime vakbondsleider van de Vakbond voor Dieren.

Met behulp van een Raad van Dieren kunnen we de mening, de wensen en de verlangens van dieren (wetenschappelijk) vaststellen. In deze Raad zitten uitsluitend mensen die namens de dieren spreken en zonder enig ander belang het dier altijd op de eerste plaats zetten. Taalwetenschappers, ethologen, dierenartsen, dierethici en andere wetenschappers die kunnen vertalen naar wat dieren ons vertellen. Op basis van bestaand onderzoek, inzichten uit de menselijke wetenschap en andere informatiebronnen zullen zij aangeven wat dieren willen.

Alle betrokkenen zetten zich vrijwillig in voor de Vakbond voor Dieren. De Vakbond voor Dieren is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 89011333.

Samenwerking met boeren

Samen met een aantal boeren die zijn aangesloten bij Caring Farmers, ontwikkelen we manieren om dieren meer inspraak te geven in de bedrijfsvoering. We werken aan het opstellen van CAO’s waarbij de werkgever en de werkende dieren, de werknemers gezamelijk kijken naar verbeteringen die in werkomgeving kunnen worden doorgevoerd.

Andere mensen die de vakbond steunen

Verder krijgen wij hulp van verschillende andere mensen die de Vakbond een warm hart toedragen. Dit zijn Sandra Beuving, Dirk Jan Verdonk, Monique Janssens en vele anderen. Welmoet de Graaf ontwierp het logo van de vakbond.

Koe

Over Vakbond voor Dieren

De Vakbond voor Dieren vertegenwoordigt de dierlijke werknemers in de dierhouderij. Dieren die een product of een dienst leveren aan hun werkgever, die...

Varken

Werkende dieren

Dieren die een (financiële) toegevoegde waarde leveren voor hun werkgever/eigenaar zijn werkende dieren. Werkende dieren vind je overal.

Kip

Communicatie met dieren

Dieren kunnen heel goed communiceren. Iedereen die rondom dieren leeft weet dit. Ze laten het weten als ze honger hebben, naar buiten willen of pijn ervaren.

Vis

Wetgeving en onderzoek

Dieren zijn op verschillende plekken in de wet beschermd. In de Wet dieren zijn eisen gesteld aan de manier waarop verschillende diersoorten gehouden mogen worden.