Zondag 5 februari was Marjolein de Rooij te gast bij Oscar Kocken en Eveline van Rijswijk in de Stadsschouwburg te Utrecht. We spraken over arbeidsrechten voor dieren en de doelstelling van de Vakbond voor Dieren. In het gesprek gaf ik onder andere aan welke paralellen er zijn tussen de menselijke vakbond en vakbond voor dieren.

Arbeidsrechten zijn ontstaan om kwetsbare arbeiders wettelijk te beschermen tegen uitbuiting en (moreel) onrecht in het geval van bijvoorbeeld ziekte, ontslag en pensioen. Om de machtsverhouding tussen werkgever en werknemer te beslechtten. Door dieren niet te erkennen als werknemers ontneem je ze ook de bescherming die ze wettelijk moeten krijgen. Dieren zijn geen goederen waar je mee kunt doen en laten al naar gelang de behoefte van de mens. Werkende dieren met arbeidsrechten zijn niet opeens mensen met mensenrechten geworden. We erkennen hun bijdrage als werkende dieren en kennen aan die waarde rechten toe. We maken van dieren dus geen mensen, maar sleutelen wel aan hun positie in het recht. Van rechtsobject wijzigt hun positie langzaam naar rechtssubject.

Nieuwsgierig geworden? In april verschijnt mijn boek ‘hoeveel vakantiedagen heeft een varken?’ Daarin beschrijft Marjolein de Rooij waarom werkende dieren arbeidsrechten zouden moeten krijgen en hoe dat er in de praktijk uit kan zien.